Sektor słoneczny |
|
Opracowanie: Artur Pierzchniak
Zdjęcia: Jacek Bronowski
Skała w Mirowie znajdująca się na peryferiach Częstochowy jest położona nad rzeką Wartą w jej kajakowym dorzeczu. Bywa, że skałę powodzie i komary pokrywają boleśnie. Skała ma wystawę południową i świetnie można powspinać się tu zimą (nie gryzą komary). Skała w Mirowie jest lita i czysta. Wspinanie urozmaicone w płytach, rysach i okapach. Drogi dochodzą do 20 metrów wysokości. Na skale biegnie 15 wyposażonych ringami dróg o trudnościach od VI.1 do VI.5. Jest też tu jedna droga na własnej asekuracji - Tatrzańska Rysa VI.2. Wytyczono również kilka wymyślonych wariantów.
Dojazd
Z centrum Częstochowy ulicą Mirowską do pętli autobusowej (obok szkoła). Po przejechaniu mostu jedziemy szutrową drogą wzdłuż rzeki wprost pod dobrze widoczną z daleka skałę. Dojeżdżają też tu miejskie autobusy, dojazd nie sprawia problemu.
Historia
Wspinanie w Mirowie rozpoczęto już w latach 80. i 90. XX wieku. Wspinano się głównie na wędkę, ale rysy były przechodzone na tradycyjnej asekuracji. Wiele dróg otworzył na skale Donald Berghausen. W latach 90. pojawiła się tu nowa fala. Darek Kwaśniewski, Mariusz Szymanek, Artur Pierzchniak i Grzesiek Dendek obijają wtedy większość tych najbardziej atrakcyjnych i trudnych dróg. Powstają takie linie, jak Kampania Zimowa VI.5 Darka Kwaśniewskiego, najtrudniejsza droga na skale. Darek dorzuca też trudne Pasje mocne VI.3+, a Mariusz Szymanek Ucieczkę Gumisi i Fulco de Lorche - obydwie VI.4. Artur Pierzchniak wymyśla Honor Clowna VI.4. Grzesiek Dendek robi po rysoklamach ładny Dialog VI.1. Godne polecenia są również: Obłęd VI.1, Pektowin the Best VI.1+, Drabina Miłości VI.2+ oraz dwie nowsze drogi Patryka Dudka: Filar Prezesa VI.2+ i Linia Życia VI.2. Niektóre z tych dróg były przechodzone w latach wcześniejszych na wędkę. W kolejnych latach na skale jest wymieniana systematycznie asekuracja. Dużo dobrego w tej dziedzinie robi Patryk Dudek. Przy okazji dorzuca parę nowości i obija Kuty Filar VI.3. Cała asekuracja, ringi i klej, została sfinansowana z prywatnych środków autorów dróg.
Zdjęcia: Jacek Bronowski
Skała w Mirowie znajdująca się na peryferiach Częstochowy jest położona nad rzeką Wartą w jej kajakowym dorzeczu. Bywa, że skałę powodzie i komary pokrywają boleśnie. Skała ma wystawę południową i świetnie można powspinać się tu zimą (nie gryzą komary). Skała w Mirowie jest lita i czysta. Wspinanie urozmaicone w płytach, rysach i okapach. Drogi dochodzą do 20 metrów wysokości. Na skale biegnie 15 wyposażonych ringami dróg o trudnościach od VI.1 do VI.5. Jest też tu jedna droga na własnej asekuracji - Tatrzańska Rysa VI.2. Wytyczono również kilka wymyślonych wariantów.
Dojazd
Z centrum Częstochowy ulicą Mirowską do pętli autobusowej (obok szkoła). Po przejechaniu mostu jedziemy szutrową drogą wzdłuż rzeki wprost pod dobrze widoczną z daleka skałę. Dojeżdżają też tu miejskie autobusy, dojazd nie sprawia problemu.
Historia
Wspinanie w Mirowie rozpoczęto już w latach 80. i 90. XX wieku. Wspinano się głównie na wędkę, ale rysy były przechodzone na tradycyjnej asekuracji. Wiele dróg otworzył na skale Donald Berghausen. W latach 90. pojawiła się tu nowa fala. Darek Kwaśniewski, Mariusz Szymanek, Artur Pierzchniak i Grzesiek Dendek obijają wtedy większość tych najbardziej atrakcyjnych i trudnych dróg. Powstają takie linie, jak Kampania Zimowa VI.5 Darka Kwaśniewskiego, najtrudniejsza droga na skale. Darek dorzuca też trudne Pasje mocne VI.3+, a Mariusz Szymanek Ucieczkę Gumisi i Fulco de Lorche - obydwie VI.4. Artur Pierzchniak wymyśla Honor Clowna VI.4. Grzesiek Dendek robi po rysoklamach ładny Dialog VI.1. Godne polecenia są również: Obłęd VI.1, Pektowin the Best VI.1+, Drabina Miłości VI.2+ oraz dwie nowsze drogi Patryka Dudka: Filar Prezesa VI.2+ i Linia Życia VI.2. Niektóre z tych dróg były przechodzone w latach wcześniejszych na wędkę. W kolejnych latach na skale jest wymieniana systematycznie asekuracja. Dużo dobrego w tej dziedzinie robi Patryk Dudek. Przy okazji dorzuca parę nowości i obija Kuty Filar VI.3. Cała asekuracja, ringi i klej, została sfinansowana z prywatnych środków autorów dróg.
Schemat
dodaj schematDrogi powiązane są ze schematami.
Wybierz schemat, aby zobaczyć przebieg dróg w skale.
Lista wszystkich dróg na skale
dodaj drogęNazwa drogi | trudność |
---|---|
Córka Lucyfera
Córka Lucyfera ubezpieczona 14m 1 Tak |
VI.1 |
Dialog
Dialog ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.1 |
Drabina Miłości
Drabina Miłości ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.2+ |
Fulco de Lorche
Fulco de Lorche ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.4 |
Honor Clowna
Honor Clowna ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.4 |
Jaśka Byczy Ślip
Jaśka Byczy Ślip ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.1 |
Kampania Zimowa
Kampania Zimowa ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.5 |
Kuty Filar
Kuty Filar ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.3 |
Linia Życia
Linia Życia ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.2 |
Meksykański Tytoniożuj
Meksykański Tytoniożuj ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.4+ |
Nazwa drogi | trudność |
---|---|
Obłęd
Obłęd ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.1+ |
Ostatnie Widzenie
Ostatnie Widzenie ubezpieczona 14m 1 Tak |
VI.1+ |
Ostrzeżenie dla Szambonura
Ostrzeżenie dla Szambonura ubezpieczona 20m 1 Tak |
VI.2 |
Pasje
Pasje ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.3+/4 |
Pektowin the Best
Pektowin the Best ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.1+/2 |
Płyta Prezesa
Płyta Prezesa ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.2+ |
Tatrzańska Rysa
Tatrzańska Rysa asekuracja własna 18m 1 Nie |
VI.2 |
Timur Gumirowicz
Timur Gumirowicz ubezpieczona 15m 1 Tak |
VI.2 |
Ucieczka Gumisi
Ucieczka Gumisi ubezpieczona 18m 1 Tak |
VI.4 |
Przejścia
dodaj przejścieSzukaj w topo
Liczba dróg: 19
dodaj drogę
Wyszukiwarka dróg
Mirów Nad Wartą - Liczba dróg w bazie wg. skali Kurtyki
? | 0 |
I | 0 |
II | 0 |
III | 0 |
III+ | 0 |
IV | 0 |
IV+ | 0 |
IV- | 0 |
V | 0 |
V+ | 0 |
V- | 0 |
VI | 0 |
VI+ | 0 |
VI+/1 | 0 |
VI- | 0 |
VI.1 | 3 |
VI.1+ | 2 |
VI.1+/2 | 1 |
VI.2 | 4 |
VI.2+ | 2 |
VI.2+/3 | 0 |
VI.2/2+ | 0 |
VI.3 | 1 |
VI.3+ | 0 |
VI.3+/4 | 1 |
VI.3/3+ | 0 |
VI.4 | 3 |
VI.4+ | 1 |
VI.4+/5 | 0 |
VI.4/4+ | 0 |
VI.5 | 1 |
VI.5+ | 0 |
VI.5+/6 | 0 |
VI.5/5+ | 0 |
VI.6 | 0 |
VI.6+ | 0 |
VI.6+/7 | 0 |
VI.6/6+ | 0 |
VI.7 | 0 |
VI.7+ | 0 |
VI.7+/8 | 0 |
VI.7/7+ | 0 |
VI.8 | 0 |
Najlepiej oceniane drogi
1
2
3