Hej,
Myślę, że temat jest interesujący i ciekawi mnie Wasze zdanie na ten temat.
W dyskusji, która się toczyła w Chalten (bardzo gorącej z rękoczynami :))) pojawiały się takie argumenty, że jest to istniejąca droga, wytyczona w nienajlepszym stylu ale wytyczona i tylko autor ma prawo do wprowadzenia jakiejkolwiek zmiany. Z drugiej strony sam sposób wbicia tych boltów jest koszmarny. Pojawiają się bolty wzdłuż rys, na trawersie za A1 rozmieszczone są w odległości pół metra jeden od drugiego i nie wymagają najmniejszego wysiłku przy przepinkach. No i przede wszystkim są możliwości prawie klasycznego obejścia tych drabin a rozwój wspinania idzie w kierunku tego najczystszego stylu. Cerro Torre jest jedną z najtrudniejszych gór świata i bez wątpienia taką będzie w przypadku usunięcia tych boltów. A taka "via ferrata" (jak wiele osób nazywa Compressor) umożliwia wejście na nią nawet słabym zespołom o ile trafią na dłuższe okno pogodowe. W chwili obecnej 90% albo i więcej wszystkich wejść na Cerro odbyło się Compressorem. Bez drabin na Compressorze pewnie z 80% zespołów próbujących swoich sił nie będzie w stanie wejść na Cerro. Czy tak powinno być? Innym tematem jest istnienie innych dróg (takich jak np. Devils Direttissima), które na headwallu łączą się z Compressorem. Usunięcie boltów będzie ingerować także w te drogi.
Pzdr,
M.