Simond - główny partner serwisu wspinanie.pl
20 lipca 2024 20:56

Sebastian Kawa przeleciał szybowcem nad K2

Sebastian Kawa zrealizował swoje marzenie. Ten wybitny pilot i multimedalista szybowcowy wraz Sebastianem Lampartem dokonał pierwszego w historii przelotu szybowcem nad K2, drugą co do wysokości górą Ziemi.

Szczyt K2 z kabiny szybowca (fot. Sebastian Kawa, źródło FB Marcin Jamkowski)

Szczyt K2 z kabiny szybowca (fot. Sebastian Kawa, źródło FB Marcin Jamkowski)

Sebastian Kawa podczas lotu treningowego nad Aconcaguą (fot. Sebastian Kawa, Tomasz Kawa)

Sebastian Kawa podczas lotu treningowego nad Aconcaguą (fot. Sebastian Kawa, Tomasz Kawa)

Sebastian Kawa lata na szybowcach od 1988 roku. Jest najwybitniejszym pilotem w historii szybownictwa. Zdobył już 18 złotych, 3 srebrne, 3 brązowe medale mistrzostwa świata, 9 złotych mistrzostw Europy i dwukrotnie zwyciężył w światowych Igrzyskach Lotniczych. Realizował pionierskie loty szybowcowe w Himalajach i na Kaukazie.

Wyprawa do Pakistanu ma także pionierski charakter, ale jej szerszym celem jest popularyzacja szybownictwa w tym kraju. To trudna organizacyjne ekspedycja. Szybowiec, na którym lata Kawa, musiał zostać przewieziony w przyczepie za samochodem z Polski do Pakistanu! Podróż tę zrealizował osobiście Kawa ze Sławomirem Makarukiem.

Szybowiec Polaków na granicy Iranu (fot. FB Sebastian Kawa)

Szybowiec Polaków na granicy Iranu (fot. FB Sebastian Kawa)

Niestety obszar Karakorum jest strefą z ograniczeniem ruchu lotniczego i już na miejscu wiele dni i wysiłku pochłonęło uzyskanie zgody na lot. Dodatkowo jeden z członków ekipy miał poważny w skutkach wypadek (potrącenie przez motocykl). Po kilku dniach udało się go przetransportować do Polski.

Lotniskiem bazowym wyprawy jest port lotniczy w Skardu  na wysokości 2500 m w dolinie Indusu. Lotnisko to znajduje się 110 km od K2.

Polacy latają dwumiejscowym szybowcem Schleicher ASH 25, specjalnie przystosowanym do tego lotu. Jest wyposażony np. w podwójną aparaturę tlenową, usprawnione wyposażenie radiowe i silnik (z niewielkiego silnika korzysta się w szybownictwie m.in. w sytuacjach awaryjnych, np. konieczności dociągnięcia lotu do lądowiska). W Skardu szybowiec startuje wyciągany na linie za samochodem.

Ostatecznie pierwszy historyczny lot nad K2 udało się zrealizować 20 lipca.

Mapa historycznego lot szybowcem ze Skardu nad K2

Mapa historycznego lot szybowcem ze Skardu nad K2

Bohaterowie po locie:

 





  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum