5 grudnia 2021 19:13

Grand Prix 19. KFG dla filmu „Otnovo Sum Tuk” (Here I am again): aktualizacja

Blisko 50 dokumentów zagranicznych i 10 krajowych wzięło udział w konkursach filmowych 19. Krakowskiego Festiwalu Górskiego. Oto werdykt jury.

Nagrody filmowe 19. KFG (fot. Adam Kokot / KFG)

Nagrody filmowe 19. KFG (fot. Adam Kokot / KFG)

***

Międzynarodowy Konkurs Filmowy

Grand Prix 19. KFG (główny sponsor PZU)

Główną nagrodę filmową 19. KFG jury, w składzie Małgorzata Lebda, Sławomir Batyra, Wojciech Kozakiewicz i Dariusz Załuski, przyznało dokumentowi „Otnovo Sum Tuk” (Here I am again) w reżyserii Polly Guentchevy. Bohaterem obrazu jest bułgarski himalaista Bojan Petrow, który zaginął na stokach Shisha Pangmy w 2018 roku.

Grand Prix KFG 2021 dla „Otnovo Sum Tuk" (fot. Adam Kokot / KFG)

Grand Prix KFG 2021 dla „Otnovo Sum Tuk” (fot. Adam Kokot / KFG)

W uzasadnieniu jury pisze (Dariusz Załuski):

To film, który bardzo poruszył wszystkich z nas. Autorce udało się stworzyć szczery i wnikliwy portret bohatera.  Jednak wprowadza nas w jego świat pełen pasji, miłości, determinacji z perspektywy zbliżającej się tragedii. To sprawia, że relacja z bohaterem nabiera wyjątkowego, głęboko ludzkiego wymiaru. Istotna wydaje się wielowymiarowość obrazu. To opowieść też o tych, którzy pozostają w domu, którzy czekają, którzy mają nadzieję wbrew wszystkiemu, a w obliczu tragedii  – nie zapominają.

The Best Mountaineering Film / Najlepszy Film Górski

Sławomir Batyra:

Dzięki cierpliwej obserwacji kamery mamy okazję przyglądać się życiu głównej bohaterki. Twórcy opowiadają o najważniejszych wartościach w życiu, używając wyjątkowo subtelnych środków. Interesujące, że w wielu filmach prezentowanych w tegorocznym konkursie mocno wybrzmiewa temat pandemii. Podobnie i w tym włoskim obrazie. Tu jednak udało się spleść go z intymną historią życia Roberty, matki dwójki dzieci, która po tragicznej śmierci męża prowadzi schronisko górskie. To też opowieść o miłości, w tym miłości do gór, a także o porozumieniu ponad gatunkami (labrador!).

Best Climbing Film / Najlepszy Film Wspinaczkowy

Best Climbing Film dla "Deep Roots" (fot. Adam Kokot / KFG)

Best Climbing Film dla „Deep Roots” (fot. Adam Kokot / KFG)

Małgorzata Lebda:

Doceniliśmy piękno osobistej historii, poprzez którą opowiedziano o kwestiach uniwersalnych: więzach rodzinnych, poszukiwaniu korzeni, poszukiwaniu własnego sposobu na życie, determinacji, połączeniu z naturą. To film o wspinaniu, który usuwa na bok ego bohatera, żeby przenieść uwagę na świat. Robi to czule, podkreślając, że wspinanie może być – a w tych najlepszych wydaniach jest – sztuką.

Best Exploration/Adventure Film / Najlepszy film w kategorii Przygoda i Eksploracja

Best Exploration/Adventure Film dla "Doo Sar" (fot. Adam Kokot / KFG)

Best Exploration/Adventure Film dla „Doo Sar” (fot. Adam Kokot / KFG)

Wojciech Kozakiewicz:

Pięknie zrealizowana historia dwóch przyjaciół eksplorujących dziewicze szczyty Karakorum. Jak sami mówią w filmie: “my tu tylko przyszliśmy jeździć na nartach, nie dorabiamy do tego jakiejś filozofii”. Jury doceniło kunszt realizacji filmu w bardzo wymagających warunkach wysokogórskich.

Best Culture/People/Nature Film / Najlepszy film w kategorii Kultura, Przygoda, Człowiek

  • „Prima Ascesa. La Montagna Creata Dall”Uomo”, reż. Leonardo Panizza
Best Culture/People/Nature Film dla "Prima Ascesa (fot. Adam Kokot / KFG)

Best Culture/People/Nature Film dla „Prima Ascesa
(fot. Adam Kokot / KFG)

Małgorzata Lebda:

Włoski obraz doceniliśmy za udaną próbę włączenia się w dyskusję o trwających zmianach klimatu i naszej odpowiedzialności za nie.  Góra, na którą wspinają się bohaterzy, staje się tu niewygodną metaforą, niewygodną wizualizacją naszej przyszłości. To film – musimy ostrzec – dotkliwy, uwierający, pozostający w pamięci. Jest w tym dystopijnym obrazie jeszcze włoski humor, duch anarchii, ale i pytanie rzucone nie tylko ludziom gór: jakie będą nasze wyprawy przyszłości?

Honorable Mention Award / Wyróżnienie

Małgorzata Lebda:

To barwna, wielowymiarowa opowieść o miłości do ludzi, do gór, do życia. Doceniliśmy subtelne prowadzenie obrazu i narracji w tym filmie. W czasie seansu rodzi się pytanie – w jaki sposób opowiadać o sprawach tak trudnych jak choroba (rak)? Autorzy filmu, a nade wszystko bohaterka, podpowiada: może tak jak tu – oddając głos życiu.

***

Polski Konkurs Filmowy

I Nagrodę w polskim konkursie przyznano dokumentowi „Artur Guma” w reż. Damiana Bartoszka i Agnieszki Koryckiej-Sobotki.

Wojciech Kozakiewicz:

Intymna, opowiedziana prostymi środkami, historia z ogromną siłą rażenia. Obraz, który przeszywa, pozostaje na długo w głowie, każe zadawać sobie pytania o solidarność, wspólnotę, granice poświęcenia, i w końcu to trudne z pytań – o mechanizmy wykluczenia. Jury doceniło niezwykłą wrażliwość twórców w opowiedzeniu tak subtelnej historii.

I Nagroda w polskim konkursie dla filmu "Artur Guma" (fot. Adam Kokot / KFG)

I Nagroda w polskim konkursie dla filmu „Artur Guma” (fot. Adam Kokot / KFG)

II Nagrodą wyróżniono „Zniknięcie Janusza Klarnera” w reż. Franciszka Berbeki.

Małgorzata Lebda:

Punktem wyjścia tej filmowej narracji jest rozpalająca wyobraźnię historia zdobycia szczytu Nanda Devi East w Himalajach. Doceniliśmy piękno i poetyckość tego obrazu. To nieco ponad jedenaście minut trzymającego w napięciu dokumentu, który nie epatuje wstrząsającą historią, ale pozwala wybrzmieć niuansom i detalom. Bohaterką staje się góra, której oddaje się szacunek. Minimalizm w poruszającej i inspirującej odsłonie.




  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum