9 stycznia 2021 11:51

Podsumowanie działalności Grupy Młodzieżowej PZA 2018-2020

Minęły prawie trzy lata od kiedy razem – piszący te słowa Kuba Kokowski oraz Michał Czech i Wadim Jabłoński – zaczęliśmy prowadzić Grupę Młodzieżową (GM) we wspinaczce wysokogórskiej. W tym okresie, zgodnie z naszymi obliczeniami, zorganizowaliśmy 26 zgrupowań i szkoleń dla członków Grupy, a przez GM przewinęło się ponad 40 osób. Z początkiem 2021 roku obowiązki Michała przejął Łukasz Kołodziej (KW Katowice). Uznaliśmy, że to odpowiedni moment żeby podsumować naszą dotychczasową działalność i znacząco przeorganizować Grupę.

W tekście przedstawimy dokonania GM w tym okresie oraz naszą wizję przyszłości Grupy i kilka praktycznych informacji dla osób zainteresowanych dołączeniem do niej.

Grupa Młodzieżowa PZA podczas zgrupowania w Morskim Oku, grudzień 2020 (fot. arch. GM PZA)

Początki

Gdy w 2018 roku zostaliśmy poproszeni przez zarząd PZA o zorganizowanie naszych pierwszych wyjazdów GM byliśmy lekko onieśmieleni, bo zdawaliśmy sobie sprawę, że właśnie stajemy się częściowo odpowiedzialni za przyszłość polskiego alpinizmu. Nie mieliśmy zbyt dużego doświadczenia szkoleniowego (jedynie piszący te słowa Kuba Kokowski jest Instruktorem Wspinaczki Skalnej PZA), ale za to odnieśliśmy duże sukcesy organizacyjne – udało nam się rozwinąć wspólnie z naszymi koleżankami i kolegami Klub Wysokogórski SAKWA z małej organizacji studenckiej przy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w prężnie działający Klub Wysokogórski.

Jedno z pierwszych zgrupowań GM na Hejszowinie (fot. arch. GM PZA)

Nasza wizja GM

Za koordynowanie działań GM nie otrzymujemy żadnych środków finansowych z wyjątkiem dofinansowań za zgrupowania, które są równo rozdzielone pomiędzy wszystkich uczestników. Prowadzimy GM dla naszych kolegów i koleżanek, którym udział w Grupie umożliwia rzetelny górski progres, oraz dla własnej satysfakcji. Czujemy, że mamy dzięki temu realny wpływ na rozwój alpinizmu w Polsce. Naszym celem jest podniesienie ogólnego poziomu wspinania wysokogórskiego i odbudowanie alpinistycznej klasy średniej w kraju, czyli stworzenie licznej kadry wspinającej się na solidnym poziomie. Liczymy na to, że z takiej grupy już naturalnie wyłonią się wybitne talenty zdolne do walki o Złote Czekany. Zależy nam również na zmianie postrzegania alpinizmu i himalaizmu w Polsce. Chcielibyśmy, żeby społeczeństwo, a przynajmniej szeroko pojęte środowisko wspinaczkowo-górskie, nauczyło się odróżniać turystykę wysokogórską od wspinania w górach i zaczęło doceniać styl alpejski.

Pod koniec 2019 roku członkini GM Antonina Karczewska utworzyła na naszą prośbę nowe logo GM PZA

Skład GM

Wbrew wcześniejszym zasadom rekrutacji do GM (lata 2011, 2014) przyjęliśmy mniej formalne podejście. Rekrutacja do Grupy trwa w zasadzie bez przerwy i nie istnieją żadne sztywne kryteria dla kandydatów. Najbardziej zależy nam na osobach w przedziale wiekowym 18-26, jednak w przypadku wyjątkowo uzdolnionych i zmotywowanych osób spoza tego przedziału również dopuszczamy możliwość ich przyjęcia. W przypadku osób młodszych wymagamy pisemnej zgody od rodziców lub opiekunów prawnych. Każdą osobę oceniamy indywidualnie opierając naszą opinię na wykazie przejść oraz motywacji do wspinania w górach.

Do GM przyjmowaliśmy zarówno mocnych wspinaczy sportowych bez doświadczenia górskiego, jak i wspinaczy górskich bez sukcesów sportowych. Przyjęliśmy też osoby ze sporym górskim doświadczeniem i mocnymi skalnymi przejściami, dzięki czemu osoby bardziej początkujące mogły uczyć się od bardziej doświadczonych kolegów. Postawiliśmy na ilość, bo zdawaliśmy sobie sprawę, jak mało osób w Polsce uprawia obecnie alpinizm na poziomie mogącym być uznawanym za sportowy.

Nie zamierzamy nikogo zmuszać do udziału w żadnym zgrupowaniu. Jeżeli wspinacze skalni chcą rozwijać się wyłącznie pod kątem wspinania wielowyciągowego i tradowego, to nie muszą jeździć na zimowe zgrupowania. Program Grupy pozwolił jednak zainteresowanym na diametralną zmianę postrzegania wspinania jako całości. Idealnym przykładem będzie tu Maciek Bukowski, który po zrobieniu 8c na “weście” pojechał na majówkowe szkolenie tradowe w Rzędkowicach, by na zimowym zgrupowaniu po dwudniowej akcji zrobić prawdopodobnie pierwsze w pełni zimowo klasyczne przejście Schodów do nieba na Kazalnicy.

Pod koniec grudnia poinformowaliśmy większość członków GM o zakończeniu ich członkostwa w Grupie i podziękowaliśmy za 2 lata wspólnie spędzone w tym fantastycznym gronie. W zależności od rekrutacji (która trwa bez przerwy) członków GM będzie od 10 do 25.

Program GM na najbliższe lata

Celem Grupy Młodzieżowej jest umożliwienie jej członkom całościowego rozwoju górskiego i uzyskania pełnej samodzielności w górach. W związku z tym nasza działalność opierać się będzie na szkoleniach dla członków Grupy oraz na obozach, na które będą zapraszani również jej absolwenci i inne doświadczone osoby z kadry narodowej w proporcjach mniej więcej jeden doświadczony na dwóch członków GM.

W programie znajdują się szkolenia ze wspinania na własnej asekuracji, szkolenia z autoratownictwa i wspinaczki hakowej oraz ze wspinania w lodzie i kursy lawinowe.

Co roku będziemy organizować zimowe i letnie obozy w Tatrach oraz wyjazdy w różne górskie rejony świata (np. Alpy, Kaukaz, Góry Skandynawskie, Yosemity) w zależności od poziomu i motywacji uczestników Grupy.

Dodatkowo w każdym roku odbędą się zgrupowania w czesko-polskich piaskowcach, które stanowią najlepsze miejsce do nauki wspinania w rysach oraz ćwiczenia psychy. Członkowie Grupy mogą się na nich powspinać po polecanych drogach pod okiem doświadczonych kolegów. Pierwsze drogi osoby początkujące pokonują na drugiego.

Szkolenia z hakówki prowadzone przez Józka Soszyńskiego, Pawła Hałdasia i Mikołaja Winiarskiego (fot. arch. GM PZA)

Opinie członków GM

Poprosiliśmy kilku spośród najbardziej aktywnych członków Grupy Młodzieżowej, żeby napisali w kilku zdaniach, jak ich zdaniem GM wyglądał „od środka”.

Bartek Ziemski (KW Sakwa)

Generalnie jest super, GM działa bardzo prężnie.

Główne plusy:

• przebywanie z ludźmi mocnymi w różnych dziedzinach – każdy robi coś dobrze, coś ciekawego i coś wnosi od siebie, wzajemnie można się rozwijać,
  • fajne szkolenia, zwłaszcza hakówka na bardzo wysokim poziomie, dokładnie to, czego człowiek oczekuje,
  • motywacja do działania: wspólne działanie, choćby w Alpach czy Tatrach, a po aktualnych projektach wielu członków GM widać, że plany sięgają gór wysokich i bardzo ambitnych celów,
  • możliwość wspinania z różnymi partnerami to mega temat, od każdego można wziąć patenty i wiele się nauczyć,
  • jest to też miejsce, gdzie można znaleźć ogarniętego partnera na poważne cele.

Antonina Karczewska (KW Toruń)

Decyzja o dołączeniu do GM PZA była jedną z tych lepszych w moim wspinaczkowym życiu. Dzięki świetnej organizacji wyjazdów przez koordynatorów Grupy Młodzieżowej i wsparciu finansowym PZA miałam okazję spróbować wspinania w czeskim piaskowcu, rozwinąć umiejętności wspinania rysowego, zdecydowanie wydłużyć listę letnich przejść tatrzańskich i sprawdzić, z czym się je wspinanie zimowe w Tatrach. Nie mogę również nie wspomnieć o tym, jak wiele wspaniałych, serdecznych osób poznałam przy okazji GM. Grupa przyciągnęła samych wspinaczkowych zapaleńców, z których każdy wniósł garść inspiracji. Jestem wdzięczna za czas spędzony w GM PZA i rozwój, jaki mi przyniósł. Trzymam kciuki za dalsze działania grupy i wynikające z nich sukcesy dla polskiego alpinizmu.

Łukasz Kołodziej (KW Katowice)

Zostałem zaproszony do udziału w Grupie Młodzieżowej po uczestnictwie w zgrupowaniach Jaśka Kuczery w 2017 roku. Od pierwszych zgrupowań czuć było wyjątkową atmosferę, która motywowała do wspinania się bez względu na warunki. Chłopaki stworzyli wyjątkowe samonakręcające się środowisko, które unifikowało wiedzę podczas luźnych piaskowcowych i skałkowych zgrupowań, aby stworzyć wewnątrz grupy zespoły w góry.

Za pomocą szkoleń przeprowadzono nas przez pełen cykl – od podstaw wspinania na własnej po zimę w Tatrach, co pozwoliło każdemu wyrobić sobie opinię, co go na dany moment interesuje. I ta wolność wyboru była jedną z najważniejszych cech utworzonego środowiska – nikt nie narzucał kierunek rozwoju, ani nie było żadnych sztywnych ram, które trzeba było spełnić, aby się dostać i utrzymać w GM. Liczy się zaangażowanie i podnoszenie własnego poziomu, co przy zwiększających możliwości dofinansowaniach od Ministerstwa Sportu i Turystyki, przekazywanych za pośrednictwem PZA, tym bardziej zwiększa możliwości rozwoju. Uczestnictwo w programie GM zapewniło mi jedne z najcenniejszych doświadczeń wspinaczkowych, które bez pomocy organizatorów zajęłyby znacznie więcej czasu i energii. Uważam, że GM jest najlepszym wyborem, jeśli ktoś chce się wspinać w górach na poważnie.

„Divine Providence” – wspina się Wojtek Malawski (fot. Jakub Radziejowski)

Wybrane przejścia członków GM w okresie 2018-2020

Alpy

• Divine Providence 7b+, 900 m, OS, Mont Blanc (pierwsze polskie przejście) – Gabriel Korbiel, Michał Czech, Jakub Kokowski (2019)
  • L’or du temps 7c+, 470 m, RP, Grand Capucin (trzecie przejście) – Michał Czech, Karolina Ośka (2018)
  • Droga Heckmaira ED2, V, A0, WI4, 1800 m – Tomasz Rodzynkiewicz, Marco Schwidergall (2020)
  • Filar Walkera, ED1, 1200m, OS, Grandes Jorasses – Bartek Ziemski, Maciej Kimel (2020)
  • Grań Peuterey Integrale TD+, Mont Blanc – Bartek Ziemski, Jonatan Zazula (2019) oraz Wadim Jabłoński, Michał Czech (2020)
  • Filar Freney 7a+, Mont Blanc – Bartek Ziemski, Jonatan Zazula (6c A0) oraz Paweł Zieliński, Tomasz Olszewski, Dominik Cyran (OS) (2018)
  • Filar Centralny Ailefroide Occidentale ED-, 1100 m – Tomasz Rodzynkiewicz, Krzysztof Królas (2020)
  • American Direct ED-, 6c A0, 1000 m, Petit Dru – Łukasz Kołodziej, Jacek Czech junior (2020)
  • Rocchetta Alta di Bosconero, Madre Tierra, M6+, AI5+, 730 m (czwarte przejście drogi, pierwsze polskie) – Michał Czech, Maciej Kimel, Damian Bielecki (2020)

Michał Czech na drodze Jumbo Jet WI5+, VI+, M7 (fot. arch. Michał Czech)

Yosemite

• Golden Gate 5.13b, 41 wyciągów, PP, El Capitan – Michał Czech, Karolina Ośka (2019)
  • Freerider 5.13a, 33 wyciągi, PP, El Capitan – Gabriel Korbiel, Jakub Kokowski (2019)

Gabriel Korbiel po zrobieniu fleszem drugiego wyciągu Enduro Corner na „Freeriderze”, El Capitan (fot. arch. G. Korbiel)

Kaukaz, Dolina Bezengi – obóz w 2019

• Droga Timofjejeva na Krumkol (4692 m n.p.m.), 6A – Wadim Jabłoński, Maciej Kimel, Damian Bielecki (spoza GM) – 52 h
  • Kaliszewski 5B na Koshtan Tau (5152 m n.p.m.) – Bartek Ziemski, Jonatan Zazula (12 h) oraz Wadim Jabłoński, Maciej Kimel, Damian Bielecki (spoza GM) (13 h)
  • Szewczenko, prawym skrajem wschodniej ściany, 5B na Misses Tau (4425 m n.p.m.), – Jonatan Zazula, Bartek Ziemski (10,5 h do szczytu)
  • Droga Naumowa 5A na zachodniej ścianie Ulluauz Bashi (4675 m n.p.m.) – Jonatan Zazula, Bartek Ziemski oraz Wadim Jabłoński, Maciej Kimel, Damian Bielecki (spoza GM) oraz Tomasz Rodzynkiewicz i Marco Schwidergall (6-8 h).
  • Filar Tichonowa (4747 m n.p.m.) 4A + trawers Koshtan Tau, 5A – Tomasz Rodzynkiewicz, Marco Schwidergall (9 h).

Obóz GM w Dolinie Bezengi na Kaukazie (fot. arch. GM PZA)

Norwegia – nowe drogi w 2019

• Grotteruta M6+, WI4, 450 m – Przemek Cholewa (spoza GM), Tomek Kujawski (spoza GM), Łukasz Stempek.
  • Tordenruta M7, WI3, R, 450 m – Jan Kuczera (spoza GM), Wadim Jabłoński, Kacper Tekieli (spoza GM)
  • Rutabagenruta (Brukwiarzowa Cesta) M6+, WI3, 800 m – Michał Czech, Krzysiek Zabłotny (spoza GM), Maciek Kimel
  • Winter in Norway like summer in Tatry VII-, 600 m – Kacper Tekieli (spoza GM), Michał Czech

Tatry zima – wszystkie drogi w 2020

• Trylogia Tatrzańska: Stanisławski na Małym Kieżmarskim + Filar Ganku + Direttissima Mięguszowieckiego Szczytu Wielkiego, 44 h – Wadim Jabłoński, Michał Czech
  • Schody do nieba, M7/7+, Kazalnica (pierwsze zimowo klasyczne) – Maciek Bukowski, Jakub Siwiński.
  • Długosz M7, A1, Kazalnica – Wadim Jabłoński, Tomek Olszewski
  • Filar Mięguszowieckiego Szczytu Wielkiego, M5+, 900 m – Maciek Kimel, Tomasz Rodzynkiewicz (8:50h) oraz Jacek Czech junior z partnerem
  • Warianty Słoweńskie M8, Próg Mnichowy – Maciek Kimel wraz z Damianem Bieleckim oraz Wadim Jabłoński, Jakub Kokowski, Tomek Olszewski
  • Moma M7+, Kazalnica Cubryńska – Maciek Bukowski i Tomek Klimczak (spoza GM) oraz Maciek Kimel i Bartek Raczyk oraz Michał Czech i Gabriel Korbiel

Kuba Siwiński i Maciek Bukowski na biwaku na drodze „Schody do nieba” na Kazalnicy (fot. arch. GM PZA)

Jak przystąpić do GM?

Rekrutacja do Grupy Młodzieżowej trwa cały czas, ale lepiej nie zwlekać i wypełnić formularz rekrutacyjny już teraz ;).

Podziękowania

Grupa Młodzieżowa nie istniałaby, gdyby nie wsparcie zarządu i biura PZA oraz środki finansowe od Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Dodatkowo chcielibyśmy złożyć podziękowania dla: Janka Kuczery, Damiana Granowskiego, Grzegorza Tarnowskiego, Pawła Bździela, Marcina Rutkowskiego, Łukasza Depty, Tomasza Klimczaka, Marzeny Szydłowskiej, Michała Kajcy, Krzysztofa Rychlika,  Miłosza Jodłowskiego, Kuby Radziejowskiego, Jarka Cabana, Marcina Tomaszewskiego, Józka Soszyńskiego, Pawła Hałdasia, Mikołaja Winiarskiego oraz wielu innych osób, które na rozmaite sposoby pomagają nam w prowadzeniu Grupy Młodzieżowej.