13 grudnia 2020 18:22

Grand Prix 18. KFG dla filmu „K2. Pierwszy zjazd” Sławomira Batyry

Filmy na 18. Krakowskim Festiwalu Górskim możecie oglądać jeszcze do końca miesiąca. Pewnie macie swoje typy, tymczasem podczas zakończonej chwilę temu uroczystej gali, w tym roku nietypowej, transmitowanej online z Centrum Kongresowego ICE Kraków, poznaliśmy werdykt jury tegorocznych konkursów – polskiego i międzynarodowego. Najważniejsza nagroda, Grand Prix 18. KFG, trafiła do Sławomira Batyry i jego filmu „K2. Pierwszy zjazd”. Gratulujemy!

Statuetka Grand Prix 18. KFG, projekt autorstwa krakowskiego artysty rzeźbiarza Jacka Dudka

***

Zacznijmy od Międzynarodowego Konkursu Filmowego. W tym roku Jury w składzie: Dariusz Załuski (himalaista, filmowiec, autor filmów o tematyce górskiej), Robert Sowa (dyrektor Pracowni Filmu Animowanego na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie) i Stanisław Berbeka (artysta grafik, filmowiec) miało wyjątkowo niełatwe zadanie. Musiało bowiem wybierać między 37 dokumentami. Udało się :).

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMOWY

Grand Prix 18. KFG (główny sponsor PZU)

Najlepszym filmem 18. KFG został „K2. Pierwszy zjazd” w reżyserii Sławomira Batyry. To zdaniem jury porywający obraz. W uzasadnieniu czytamy:

Za pokazanie niezwykłego wyczynu w wyjątkowy sposób. Historyczne osiągnięcie Andrzeja Bargiela zjazdu na nartach ze szczytu K2 pokazane jest w filmie w porywający wizualnie i realizacyjnie sposób. Dzięki temu filmowi możemy nie tylko doświadczyć skali wyzwania, ale również ogromnej radości z sukcesu Polaka.

Nagrodę odebrał osobiście reżyser, który mówił dużym wzruszeniu i wdzięczności w imieniu ekipy, pracującej przy filmie. Online połączyliśmy się także z Andrzejem Bargielem.

Sławomir Batyra odbiera statuetkę (w środku), na scenie także Robert Sowa (po lewej) i Piotr Turkot (fot. Adam Kokot / KFG)

The Best Mountaineering Film

Za najlepszy film górski jury uznało „Ścianę Cieni” Elizy Kubarskiej.

Za pokazanie, że za ambicjami i osiągnięciami wspinaczy i himalaistów stoją też zwykli ludzie, rodowici mieszkańcy tych terenów. Film, rozgrywający się u podnóża nepalskiej góry Kumbhakarna, to wnikliwy i kontemplacyjny portret ludzi gór. Z jednej strony tych, którzy z pokorą i respektem dla tradycji jedynie patrzą na szczyty, a z drugiej tych, którzy przybywają, by je zdobywać.

Z Elizą Kubarską łączyliśmy się online (fot. Adam Kokot / KFG)

The Best Climbing Film 

Nagrodę dla najlepszego filmu wspinaczkowego odebrał Samuel Crossley za „Free as can be”.

Na styku historii i przyszłości wspinaczki zawiązała się nieoczywista przyjaźń pomiędzy dwoma sportowcami. Film pokazuje, jak relacja uczeń-mistrz potrafi się odwrócić, a wspólny cel połączyć. Stworzone w filmie napięcie sprawia, że już od pierwszych minut trudno nie kibicować bohaterom i trzymać kciuków za ich powodzenie. Lekka i humorystyczna narracja w piękny sposób porusza ważne tematy, takie jak wolność, przyjaźń i upływ czasu. „Let’s go rock climbing!!! ” :).

The Best Adventure/Exploration Film

Tu nie miało sobie równych perfekcyjnie zrealizowany „Godspeed, Los Polacos” Adama Nawrota.

Ten film jest przykładem na to, jak stworzyć dokument o wielkiej życiowej przygodzie. Bezbłędny montaż, niebanalna linia narracji oraz konstrukcja postaci podkreślona archiwaliami i pięknymi animacjami sprawiają, że podążamy za historią jakby porwał nas wartki nurt dzikiej rzeki… Film pokazuje emocje i charakter bohaterów, wprowadza widza w techniczne trudności wyczynu, a wszystko to na tle zawiłych czasów, w których się rozgrywa. Ta historia o przyjaźni, przygodzie i walce z systemem jest ponadczasowa i również dziś szczególnie aktualna. 

The Best Mountain/Culture/Nature/People 

W tej pojemnej i ciekawej kategorii nagrodę odebrał John Vatne za swój norweski dokument „Polyfonatura” 

Film, który w niezwykły sposób zbliża nas do natury. Zatrzymuje nas, wycisza i ukazuje, jak natura przemawia do nas poprzez dźwięki. Ten film to jednocześnie intrygujący portret niezwykłego bohatera, dla którego świat dźwięków natury staje się początkiem kreacji artystycznej.

***

W polskim konkursie znacznie mniejszy ruch niż w międzynarodowym. Polski Konkurs Filmowy to w tym roku 12 dokumentów. Zobaczmy, kto zdaniem jury zasłużył na I i II nagrodę.

POLSKI KONKURS FILMOWY

Najlepszy Polski Film 

Pierwszą nagrodę w polskim konkursie zdobył Bartosz Stróżyński i jego „Trzy sztuki w Antarktyce”. Jury swój wybór uzasadnia tak:

Film opowiada o niezwykłej przygodzie. Wspólnie z autorami mamy okazję odkrywać piękno Antarktyki. Spokojne, pełne harmonii ujęcia tamtejszego życia i pejzaży w połączeniu z kosmicznymi sekwencjami muzycznymi dają nam poczucie uczestniczenia w spektaklu, który rozgrywa się w naturalnym świecie sztuki.

II Nagroda 

Na podium znalazł się także film Łukasza Malinowskiego „Roman Ficek biegiem przez GSB”.

Ten krótki film w bardzo szczery i bezpośredni sposób pokazuje szalone dokonanie Romana Ficka, który przebiegł bez żadnego wsparcia, w rekordowym czasie 500 km. Reżyserowi udało się nie tylko zbliżyć do bohatera i wczuć się w jego motywację, ale też pokazać jego głęboką wiarę w końcowy sukces. Ta wiara w siebie i optymizm, którymi przesiąknięty jest film, mogą stanowić dla każdego z nas piękną inspirację do pokonywania słabości i bicia własnych rekordów.

Roman Ficek przybiegł do ICE :), by odebrać nagrodę w imieniu reżysera filmu Łukasza

Weekend KFG live dobiega końca, ale zostańcie z nami! Bo…

Pełen pakiet filmów tegorocznego KFG (z dwoma wyjątkami – w zależności od karnetu) będzie dostępny do 31 grudnia. Jak mówi Robert Sowa z jury, absolutnie wszystkie – a jest ich około 50 – warto obejrzeć!

Głosowanie Nagrody publiczności tym razem drogą online. Wasz werdykt ogłosimy wkrótce!

Po więcej zaglądajcie na:





  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum