3 września 2019 07:18

Jeszcze więcej dróg w rejonie Jastrzębnika

Ile jeszcze może powstać dróg na samym Jastrzębniku i w jego sąsiedztwie? To chyba jeden z najbardziej „pojemnych” rejonów w Podlesiach, a może i na całej Jurze. Nowe drogi, nowe warianty, nowe kombinacje? Proszę bardzo.

Grzegorz Rettinger na drodze „Fargo” VI.4+, Zielony Kanion, Podlesice (fot. Adam Kopta)

***

W czasie, kiedy Waldek Podhajny działał na prawo od Jastrzębnika (patrz: Wieżyca), Grzegorz Rettinger zainteresował się skałami na lewo od centralnej ściany. Jak mówi: „wciąż marnuje się tam sporo świetnej jakości skały, wystarczy zdjąć warstwę mchu, a pod nią kryją się pancerne, świetnie urzeźbione połacie”. Przy okazji otwierania tam nowych dróg rozwiązanych zostało też kilka nieścisłości, błądzących w starym topo.

Przykładem jest np. błędnie lokalizowana droga z 1999 roku o nazwie Kreple i zymf VI.3 (może nawet VI.3+?). Ta ciekawa linia została odnaleziona na ścianie poniżej Piramidy (wcześniej zaznaczona właśnie na Piramidzie), a nowa ściana automatycznie otrzymała nazwę Hanys. Na drodze jest już nowa asekuracja – trzy przeloty plus stanowisko. A więc śmiało można się wstawiać.

Jest też coś dla miłośników tradów, na lewo od drogi Kreple i zymf biegną trzy linie na własnej. Skrajnie lewa to Pasztet Adolfa IV (droga Tadka Pielarza). Dwie kolejne to Hawerfloki V+ i Klapsznita VI.1+ Grzegorza Rettingera. Najfajniejsza jest ta ostatnia – ładna i z dobrą asekuracją. Uwaga: drogi mogą być brudne.

Piramida

Natomiast na wspomnianej Piramidzie, na prawo od drzewa, w miejscu starego projektu zmieściły się dwie nie za długie (ale ciągowe!) płytowe drogi po małych i obłych chwytach (kończą się w tym samym stanowisku). Od lewej:

1. Horror vacui VI.4/4+ (4R+ST)
2. Czarna zaraza VI.4 (4R+ST)

Zielony Kanion

Powyżej Wysokich Okapów z zieleni wyczyszczona została nowa ściana, skierowana na wschód, nazwana Zielonym Kanionem. Od lewej biegną tam:

1. Droga za jeden uśmiech VI.3+ (3R+ST)
2. Fargo VI.4+ (5R+ST), po czwartym przelocie trawersuje do Drogi za jeden uśmiech – linie mają wspólny są ostatni przelot i stanowisko.
3. Porojst VI.1 (5R+ST)

Wysokie Okapy

Kolejna porcja wspinania czeka na Was na Wysokich Okapach. Drogi startują rysą, w przewodniku zaznaczoną jako trad VI.1. Po przewspinaniu okazało się jednak, że rysa nie tylko zasługuje na wyższą wycenę, ale też trudno na niej osadzić naturalną asekurację. W tej sytuacji została ubezpieczona, ale dzięki temu powspinacie się po świetnych, długich (do 25 metrów) drogach. Oto one:

Wysokie Okapy (rys. Grzegorz Rettinger)

1. Wieloroutka VI.3, trawersujemy w lewo od miejsca, gdzie łapiemy no hand przy 3. przelocie i dalej kantem ściany.
2. Cesarskie cięcie VI.3+, od no handu przy 3. przelocie idziemy ściśle środkiem ściany z charakterystycznymi wypustkami.
3. Symulator porodu VI.2, kluczowe trudności wspomnianym wyżej kominem do 3. przelotu, wyżej rozpieraczką do końca Turni z Dziurą, dalej ścianką i rysą do łańcucha.

Omszałe Turnie

I na koniec Omszałe Turnie. Na prawo od trzech projektów, znajdziecie dwie gotowe do prowadzenia drogi:

1. O solo mioVI.1 (3R+ST), obity nieasekurowalny komin o dużych walorach edukacyjnych.
2. Sługi narodu VI.3 (4R+ST), charakterystyczną poręczą dochodzi się do ostatniego przelotu z O solo mio i dalej do wspólnego łańcucha.

Drogi w rejonie Jastrzębnika i w okolicy wciąż powstają. Nowości możecie spodziewać się jeszcze tego lata…

Środki na obicie dróg pochodzą z puli IŚW „Nasze Skały”.

Brunka




  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum