23 sierpnia 2019 16:36

„Milczenie kozic” – nowa linia na pn.-wsch. ścianie Kościelca

10 sierpnia br. Stanisław Bobak Kamil Kluś wytyczyli Milczenie kozic, nową, nietrudną linię (IV+) na północno-wschodniej ścianie Kościelca.

"Milczenie Kozic" IV+, Kościelec pn.-wsch. ściana<br /> 10-08-2019 Bobak Stanisław, Kluś Kamil (rys. Stanisław Bobak)

„Milczenie Kozic” IV+, Kościelec pn.-wsch. ściana
10-08-2019 Bobak Stanisław, Kluś Kamil (rys. Stanisław Bobak)

Droga znajduje się na płn.-wsch. ścianie Kościelca. Prowadzi przez trzy jej spiętrzenia: w dole przez ścianę czołową, spiętrzenie środkowe i ścianę szczytową. Ścianą czołową przechodzi między drogami Byczkowskiego i Tort Makowy. Środkowym spiętrzeniem między drogą Tort Makowy, którą przecina, a drogą WHP 112. Ścianę szczytową pokonuje po jej prawej stronie największą depresją.

Przebieg dróg na pn.-wsch. ścianie Kościelca (rys. Stanisław Bobak)

Przebieg

Wejście w ścianę około 10 metrów na lewo od początku największego zachodu ciągnącego się w lewo do góry, na lewo od ciemnej nyży. W górę po skale (II) na trawy i nimi skośnie w prawo (II) na zachód, którym w lewo do miejsca, gdzie po prawej zaczyna się system trawiasto-skalistych gzymsów, idących skosem do góry (st. 1, 50 m).

Gzymsami (III, IV, zostawiona pętla na bloku) idziemy w prawo do pionowego kominka i nim terenem IV+ na zbudowaną z bloków półkę pod przewieszoną ścianką (st. 2, 30 m, trawy, krucho).

Z półki przez stromą ściankę (IV) na płyty i nimi w lewo, następnie trawers w prawo (zostawiona pętlą na bloku) pod stromą rysę III i nią III na półkę pod ścinką (st. 3, 30 m w miejscu trzeciego stanowiska znaleźliśmy stary hak wycior z koluchem).

Dalej trawers w prawo (III) pod poderwane lite zacięcie. Do zacięcia i nim teren IV (zostawiony hak pętlą) na trawnik do dużej kosówki, z której zakładamy stanowisko (st. 4, 30 m).

Nad zacięciem znajduje się trawiasto-skalista depresja. Do tej depresji i nią (IV, zostawiona pętla na bloku), pod koniec III na wielki trawnik znajdujący się nad ścianą czołową, którym w prawo pod skalisty filarek ( st. 5, 50 m).

Ze stanowiska w lewo i dalej trawiasto-skalistym terenem równolegle do filarka, którym w górnej części prowadzi „112-tka” do smreczka (st. 6, 60 m).

„Milczenie Kozic” IV+, Kościelec pn.-wsch. ściana
10-08-2019 Bobak Stanisław, Kluś Kamil (rys. Stanisław Bobak)

Dalej przez krótkie zaciątko zamknięte ścianką w trudnościach III na łatwy teren (st. 7, 30 m).

Następnie łatwym terenem około 200 metrów pod ścianę szczytową. Na prawo od jej środka znajduje się głęboka depresja. Depresją (II) pod próg, przez ten (IV+) i następny (IV), nad którym zakładamy stanowisko (st. 8,60 m).

Depresją w lewo (II) w łatwy teren (st. 9, 20 m).

Łatwym terenem około 150 metrów na szczyt Kościelca.

Komentarz

Naszym głównym celem było przejście ściany czołowej oraz skończenie wspinaczki na szczycie Kościelca. Środkowe spiętrzenie oraz ściana szczytowa, opisanymi wariantami, były wcześniej wielokrotnie przechodzone przez taterników robiących drogę WHP 112. Według dostępnych informacji na ścianie czołowej znajdowały się dwie drogi – Byczkowski oraz Tort Makowy. Znaleziony przez nas hak wycior na miejscu trzeciego stanowiska może świadczyć o tym, że była ona w ten sposób przechodzona, ale brak w tej sprawie informacji. Droga, jak na warunki Hali Gąsienicowej, jest dość długa, na lato niepolecana, natomiast zimą robiona do szczytu będzie bardzo fajna.

Bobak Stanisław

Milczenie kozic IV+, Kościelec pn.-wsch. ściana
10.08.2019, Bobak Stanisław i Kluś Kamil
360 m teren wspinaczkowy z asekuracją, 350 m łatwo, bez asekuracji, deniwelacja 430 m