31 lipca 2019 10:35

Okapy Jury cz. 3. Czarny Kamień

Pora na kolejny odcinek cyklu „Okapy Jury”. Tym razem Waldek Podhajny dotarł w okolice Żarek, a konkretnie do niewielkiego acz urokliwego rejonu Czarny Kamień. Oddajemy Waldkowi głos.

Rejon, znajdujący się przy szosie nr 789 z Żarek do Lelowa, jest łatwo dostępny dla dysponujących samochodem, a podejście z zatoczki – gdzie parkujemy – to tylko 3 minuty. To idealny cel na szybki popołudniowy wspin po pracy. Do wyboru mamy estetyczne filarki z fajną rzeźbą i czystą skałą z drogami od V do VI.1 i solidne przewieszenie z dziurami o wysięgu około 6 metrów. Na dzień dzisiejszy przewieszeniem biegną 2 drogi, do poprowadzenia zostały jeszcze 2 projekty.

Czarny Kamień, Żarki (fot. / topo Waldek Podhajny)

Linia czerwona na zdjęciu to Czarny tunel VI.4 (4R+RZ). Podchodzimy pod przewieszenie ścianką z prawej strony i przez duże dziury w górę do ringa zjazdowego.

Linia zielona to Bilans mocy VI.5 (6R+RZ). Droga startuje z głębi jaskinki i pokonuje całe przewieszenie, łącząc się w charakterystycznej czarnej klamie z Czarnym tunelem przed jego kluczowymi trudnościami, następnie wspólnie do zjazdowca. Nie korzystamy z prawej ścianki na nogi, jak okap to okap.

Linia żółta i niebieska to Golem i jego prostowanie przez dziób przewieszenia (projekty).

Dojazd

Jedziemy albo z Żarek drogą 789 i po paru kilometrach na przełączce parkujemy w zatoczce po lewej stronie. Istnieje też możliwość dojazdu z Mirowa i Łutowca. Jedziemy w kierunku Niegowej (to tam, gdzie stoi wieża telewizyjna) i po dojechaniu do wspomnianej drogi 789 skręcamy w lewo, by po 3 kilometrach zaparkować w zatoczce po prawej stronie.