„Valhalla” – szczegóły wielkiego projektu Edu Marina w dolinie Getu
Od wielu miesięcy Edu Marin nie myśli o niczym innym, na celowniku Hiszpana jest tylko jedna droga – niewiarygodny projekt o nazwie Valhalla, biegnący ogromnym dachem jaskini w dolinie Getu w Chinach.
***
O pracy Edu Marina nad Valhallą napomknęliśmy już w maju ubiegłego roku. Jakiś czas temu Hiszpan zdradził dokładny przebieg swojej drogi. Dopracował już wszystkie szczegóły, każda z długości otrzymała swoją nazwę, dla każdej oszacował trudności. Dla kluczowego odcinka – Odyn’s crack (nr 5) – zaproponował aż 9a+. Wyciągów jest w sumie 14, większość bardzo trudnych, a wszystko rozgrywa się na długości 380 metrów. Czyli projekt naprawdę dużego kalibru…
Klucz do całej drogi to odcinek nr 5 – Odyn’s crack. Jak mówi Edu, im trudniejsze warunki, tym większa motywacja. Było blisko:
Na początku mamy „rozbiegówkę”, cztery pierwsze wyciągi poprowadzone zostały w pionie, i tylko w tym terenie znajdziemy odcinki poniżej ósmego stopnia. Później zaczyna się już wspinanie w dachu, z kluczową długością 9a+ i między innymi dwoma 8c+.
Szacowane trudności poszczególnych wyciągów: L1 7b , L2 7a, L3 8a, L4 7c, L5 9a, L6 8b, L7 8a, L8 8c, L9 8a, L10 8b, L11 8a, L12 8c, L13 8a, L14 8a.
Próbka na jednym z odcinków 8c+, Thor (nr 8):
Edu Marin:
To nie tylko wyzwanie, nie chodzi o przewspinanie największego dachu świata, ani o wysokie cyfry… Chodzi o marzenie, które zrodziło się w moim sercu i o to, co dzieje się teraz.
W rozpracowywaniu futurystycznego projektu pomagają Hiszpanowi jego ojciec Francisco i brat Alex. To sprawdzeni partnerzy, zwłaszcza ojciec, który towarzyszył Edu między innymi podczas przejść takich dróg jak: WoGü 8c w Rätikonie, Orbayu 8c na Naranjo de Bulnes (Picos de Europa), Digital Crack 8a na Arête des Cosmiques, Tarragó Plus 8b+ w Montserrat, Voie Petit 8b na Grand Capucin czy Sansara X+ w rejonie Lofer.
Postępy nad projektem można śledzić na profilu Edu Marina.
Brunka
źródło: Desnivel, Instagram