16 sierpnia 2018 09:37

Wspinanie retro…, ale nie tylko – Retro Ścianka i Grabowa

Na początek małe uzupełnienie ze Świniuszki, o której pisaliśmy jeszcze na początku roku. W rejonie została wymieniona asekuracja – nowe plakietki zastąpiły stare, pojawiły się też łańcuchy zjazdowe nad wszystkimi drogami (dzięki dotacji IŚW „Nasze Skały). A teraz coś nowego, czyli Retro Ścianka i Grabowa.

Edi Dolak na drodze „Polska mistrzem Polski” VI.4, Grabowa (fot. G. Rettinger)

Retro Ścianka

Retro Ścianka to niewielka skałka, jakieś 10-12 metrów wysokości, którą miniecie z prawej, idąc na Świniuszkę (stoi właściwie tuż przy miejscu, gdzie parkujemy samochód wybierając się na Wzgórze Świniuszka). Skała ma wystawę zachodnią, chowa się pod baldachimem liści, tak więc polecamy ją głównie na letnie, upalne dni – jesienią może zalegać na niej wilgoć.

Na Retro znajdziecie trzy fajne drogi, oferujące czujne, techniczne wspinanie po dość małych chwytach. Po lewej startują Fajfy po godzinach VI.4, po prawej mamy Retro dancing VI.4. Są jeszcze Esy–floresy VI.2, trawersujące ściankę od prawej do lewej. Wszystkie drogi kończą się we wspólnym stanowisku.

Retro Ścianka (topo G. Rettinger)

1. Fajfy po godzinach VI.4, Grzegorz Rettinger 2018
  2. Esy-floresy VI.2, Grzegorz Rettinger 2018
  3. Retro dancing VI.4, Dorota Dubicka 2018

Grabowa

Grabowa to także nowa propozycja na Jurze Środkowej, w rejonie Rodak, zresztą całkiem niedaleko Świniuszki i Retro Ścianki. Również niewysoka (mniej więcej 10 metrów), ale bardzo przyjemna, z estetycznymi drogami po pozytywnych chwytach. To właściwie dwie skałki, na lewej z nich powspinacie się po czterech ubezpieczonych liniach, na prawej wytyczonych zostało kilka tradów.

Od lewej biegną:

1. Rodakllar VI+, Grzegorz Rettinger 2018
  2. Los Rodaks Lejkers VI.1+ (wspólny stan z drogą Rodakllar), Grzegorz Rettinger 2018
  3. Spalony os VI.2+ (bez leja z lewej drogi), Grzegorz Rettinger 2018
  4. Polska mistrzem Polski VI.4 (wspólny stan z drogą Spalony os), Grzegorz Rettinger 2018

Dojście (N 50°23´41˝ E 19°30´02˝)

Rejon znajduje się na trasie między Olkuszem a Ogrodzieńcem. Wjeżdżamy do Rodak i dojeżdżamy do starego, drewnianego kościółka (po prawej stronie). Na wprost kościółka biegnie ul. Grabowska. Skręcamy w nią. Po 100 m ulica zamienia się w bitą drogę, jedziemy nią ok. 1 km do granicy lasu. Parkujemy przy kapliczce. Stąd dalej prosto, trzymając się głównej drogi leśnej, mijamy kolejno dużą łąkę (po lewej), odejście drogi w prawo, polanę z podwójną sosną i szczyt wzniesienia, schodzimy 200 m pod skałę. Grabowa stoi przy zanikającej leśnej drodze. W sumie jakieś 15 minut podejścia.

Ringi, łańcuchy i klej pochodzą z puli IŚW „Nasze Skały”.