21 sierpnia 2013 14:26

Polska droga na Great Trango Tower!

Zespół Marcin Tomaszewski oraz Marek Raganowicz wytyczył nową drogę na pn.-zach. ścianie Great Trango Tower (6286 m). Powstała Bushido (A4, VII+, VII Big Wall).

Symboliczna linia drogi, szczegółowe topo wkrótce (fot. Marcin Tomaszewski i Marek Raganowicz / Projekt „4 Żywioły”)

19 sierpnia, chwilę przed północą, zamknęliśmy w całość naszą drogę. W śnieżycy i załamaniu pogody osiągnęliśmy zwieńczenie (pn.-zach.) ściany na grani szczytowej Great Trango Tower. Ze względu na warunki atmosferyczne i gwałtowne załamanie pogody w godzinach nocnych zrezygnowaliśmy z dalszego trawersu w/w granią na oddalony poza gł. spiętrzeniem ściany gł. wierzchołek masywu GTT.

Odwrót do ostatniego biwaku okazał się dla nas jednym z największych i najtrudniejszych doświadczeń górskich. W trakcie kilku godzin wszystkie liny zamieniły się w zalodzone sople lodu, również zamki w karabinkach i cały sprzęt został skutecznie unieruchomiony przez lód. W trakcie całonocnych zjazdów walczyliśmy ze zmęczeniem, zimnem oraz klinującymi się w szczelinach linami zjazdowymi. Cała akcja rozgrywała się na wysokości powyżej 6000 m n.p.m. Po zjeździe do biwaku w ciągu kolejnych dwóch dni zjechaliśmy pod ścianę do bazy.

Pomimo zmęczenia czujemy wielką radość z osiągniętego celu, wiązał się on z długimi przygotowaniami oraz wielodniową wymagającą wspinaczką na jednej z największych i najtrudniejszych ścian na świecie. Czujemy ogromny respekt przed naturą oraz tego typu urwiskami, które i tym razem poznaliśmy jeszcze lepiej, z innej strony. W trakcie całej akcji górskiej towarzyszyło na wiele przemyśleń. Spięliśmy je klamrą o nazwie Bushido – tak też nazwaliśmy naszą drogę. Droga wojownika nie oznacza wcale walki, czasami wprost przeciwnie.

Pod ścianą zostaliśmy gorąco przywitani przez Amana i Abida :), którzy każdego dnia obserwowali nasze postępy w ścianie.

Serdecznie dziękujemy wszystkim bez których nasza wyprawa nie doszłaby do skutku.

Base Camp Great Trango Tower
Marcin Yeti Tomaszewski
Marek Regan Raganowicz

Informacje o drodze:

Długość: 1960 metrów, 46 wyciągów
Trudności: A4, VII+, VII Big Wall
Czas: 19 dni + 2 dni zjazdów ze ściany, osiągnięcie grani szczytowej 19.08.2013
Nazwa: Bushido
Miejsce: Pakistan, Karakorum, Great Trango Tower, pn.-zach. ściana bez wejścia na gł. wierzchołek masywu

bushido

buhido_topo

Od redakcji:

Gratulacje za kawał pierwszorzędnego wspinania i wielką górską przygodę!

Długo musieliśmy czekać, aby w rejonie Trango – miejscu znanym dobrze wszystkim alpinistom świata – powstała znacząca polska droga. Wszak tym roku mija aż 25 lat od wybitnego przejścia Wojtka Kurtyki i Erharda Loretana na wschodniej ścianie Trango Namless Tower.

Jeszcze raz gratulując wyczynu, czekamy spokojnie – wiedząc, że Marcin i Marek są bezpieczni w bazie – na dalsze szczegóły dotyczące przejścia!