26 listopada 2012 10:54

Hukkataival w ciągu (wspinaczkowym)

Nie tak dawno informowaliśmy o przejściu Momentum 8B+/C – tymczasem fiński boulderowiec pokonuje kolejny problem z wyższej półki w szwajcarskiej dolinie Bavona (Ticino).

“Cart Project” przez lata obrósł niemałą legendą, której początki zaczynają się gdzieś w okolicach 2005 roku. Wtedy to będący w szczytowej formie Dave Graham (From Dirt Grows The Flowers, The Story of Two Worlds) nie mógł uporać się z linią, co zostało uwiecznione w nieśmiertelnej serii “Dosage” pod numerem 3. Kolejne lata to znów bezskuteczne próby: m.in. Chrisa Sharmy, który został sfilmowany w “Dosage 4” oraz Jamesa Pearsona – na filmie “The Uprising”. Mniej “medialnie” w okolicy kręcili się również Paul Robinson i Carlo Traversi.

Obecny, ledwo co otwarty sezon, przyniósł prawdziwy wyścig o pierwszeństwo w realizacji Cart Project. Zwycięsko wyszedł z niego Nalle Hukkataival, chrzcząc pasaż nazwą Off The Wagon.

Fin entuzjastycznie komentuje na swoim blogu:

Jest to jeden z najczystszych (w sensie stylu – przyp. red.) boulderów, jakie kiedykolwiek pokonałem! Na ścianie istnieje tylko kilka chwytów i są one od siebie dość oddalone. Użyłem tego samego patentu, którego Chris Sharma próbował w filmie Dosage: trudny deadpoint i szalony kampusowy krzyż. Jeśli nie ten pierwszy przechwyt, to na pewno drugi jest czymś, czego nigdy i nigdzie na świecie nie widziałem! Jest wyjątkowy! Właściwie bald ogranicza się do naprawdę trudnej 2-ruchowej sekwencji, po której następuje łatwiejsze, ale bardzo ładne wyjście.


Hukkataival w kluczowym przechwycie “Off the Wagon” 8B+/C
(fot. nallehukkataival.com)

W tym samym czasie pod kamykami działali również wspomniany Carlo Traversi (specjalnie wybrał się do Szwajcarii, aby zrealizować Cart Project) oraz wschodząca gwiazda niemieckiej wspinaczki – Jan Hojer. Obaj panowie wybrali się za namową Hukkataivala pod Momentum. Efekt? 20-latek z Kolonii pokonuje boulder i przecenia na 8B+: “Bardzo chciałbym powiedzieć, że zrobiłem moją pierwszą 8C, ale zajęło mi to jedną sesję…” – choć oczywiście podkreśla, że linia jest fantastyczna. Kolejnym krokiem mógł zatem być już tylko Cart Project.

Niemiec dwa dni po Finie przechodzi Off The Wagon po 20 próbach rozłożonych na 2 sesje. I komentuje na swoim profilu 8a, przypisując pasażowi trudności 8B+:

Nawet nie śmiałem marzyć o tym boulderze, kiedy oglądnąłem “Dosage” po raz pierwszy. Pierwsze przejście tego klasyka jest zasłużoną nagrodą za całą pracę, którą Nalle poświęcił na wyszczotkowanie doliny. Każdy kto próbował “Off The Wagon” wie, jak nieistotna jest cyfra dla tak coolowej linii… Jest to trudny boulder, a nawet trudniejszy dla niższych ludzi.

Fiński “drwal” zaproponował nieśmiało – opierając się na swoim bogatym doświadczeniu – wycenę 8C, gdyż był to problem, który zatrzymał go na nieco dłużej (3 dni), niż inne 8B+. “Liczby na bok, ten boulder jest czymś naprawdę wyjątkowym i dla mnie osobiście zrobienie go było bardzo konkretnym znakiem postępu!” – podkreśla Hukkataival.

Korekta wprowadzona przez Hojera wynikać może ze sporej różnicy wzrostu pomiędzy wspinaczami – na co zwrócił uwagę Niemiec w swoim komentarzu. Nalle mierzy sobie 173 cm, podczas gdy Jan – 186.

Na chwilę zatrzymajmy się jeszcze przy nazwie problemu – Off The Wagon, której etymologia wywodzi się od… wozu “zaparkowanego” pod baldem, z którego się startuje. Z drugiej jednak strony zwraca uwagę idiomatyczność nazwy, którą można skrócić do wyrażenia: “wpaść w nałóg” – stąd też tytuł newsa ;)


Carlo Traversi podczas prób nad wozem – spotuje Jan Hojer
(fot. carlotraversi.com)

Przy okazji warto przestrzec odwiedzających okolicę wsi Sonlerto w Valle Bavona – równie długa jak tamtejsza historia wspinania jest walka miejscowych farmerów z boulderowcami. Obecnie przy zachowaniu w rozsądnych granicach kultury jest to możliwe, jednak niech nikt się nie zdziwi, kiedy zastanie bouldery wysmarowane olejem…

(sat)

Źródła: nallehukkataival.com, carlotraversi.com, 8a.nu




  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum