19 lipca 2010 15:33

Brzoskwinka po BMW 2.1

Od czterech lat trwa modernistyczna eksploracja skał w Dolinie Brzoskwinki. Co jakiś czas pojawiają się informacje o nowych drogach, a ostatnia duża aktualizacja miała związek z drugą edycją Bezciśnieniowego Mitingu Wspinaczkowego (BMW 2.1), a właściwie jego brzoskwińskiej części, która odbyła się ostatecznie 12 czerwca.

Okazuje się jednak, że od czasu przygotowania topo na potrzeby BMW 2.1 w Brzoskwince powstały kolejne linie. Gros prac eksploracyjno-ekiperskich koncentruje się w chwili obecnej na Cygańskiej. Na prawo od wybitnej rysy (Cyganka Prawdę Ci Powie) postało w sumie 6 nowych, w pełni ubezpieczonych dróg, a 3 obite linie czekają jeszcze na poprowadzenie. Warto jednak zaznaczyć że eksploracja trwa praktycznie na całej turni.
Skoncentrujmy się jednak na tym, co już zostało udostępnione do wspinania.


Cygańska (fot. Rafał Nowak/Magazyn Górski)

Na ściance bezpośrednio na prawo od Cyganki… pojawiły się dwie linie przelotów, przy czym górny fragment lewej z nich (ponad półką), wciąż pozostaje projektem. Start lewą linią i końcówka prawą to Baron Cygański VI.4 (7R+ST), a prawa linia to La Boheme VI.5+ (7R+ST). Autorem obu dróg jest Jacek Trzemżalski i Bogdan Rokosz. W intencji autora prawe ograniczenie La Boheme stanowi linia przelotów kolejnej drogi na prawo. Mowa o linii Jacek Cygan VI (6R+ST), która prowadzi wybitną rysą.

Bezpośrednio na prawo od Jacka Cygana znajduje się kolejna ubezpieczona linia. Filarek między rysami to Gitan VI.2 (6R+ST). Obie drogi to kolejne autorskie realizacje Jacka Trzemżalskiego, którego w pracach ekiperskich wspierali Beata Żbikowska i Bogdan Rokosz. Wspomniana dwójka jest autorem kolejnej drogi na Cygańskiej. Aby odnaleźć Inny Świat VI.3 (5R+ST) musimy jednak powędrować kilkanaście metrów w prawo. Ściana zmienia tu wystawę na południową, a Inny Świat to skrajnie lewa z dróg ubezpieczonych na tej ścianie. Prostowanie (u góry) wciąż jest projektem. Na prawo od Innego Świata Bogdan Rokosz przygotował jeszcze dwie linie. Podejście pod wywieszający się dziób skalny i obejście go po lewej to Spartaczkus VI.3 (5R+ST). Natomiast linia wprost przez przewieszenie (Powstanie Spartaczkusa) na razie pozostaje projektem.

W odniesieniu do wspominanego topo przygotowanego na BMW 2.1 warto jeszcze dodać, że realizacji doczekał się projekt nr 2 na Kotle Kazalnicy. Wspólny start z linią Ziemia-Ziemia i w górze przejście na ściankę na prawo od rysy to Ziemia-Powietrze VI.4/4+ (9R+ST). Rysa po lewej stanowi naturalny ogranicznik dla tak wycenionej wspinaczki.


Bogdan Rokosz na pierwszych metrach drogi
"Ziemia-Ziemia" VI.3 na Kotle Kazalnicy
(fot. Rafał Nowak/Magazyn Górski)

Prace ekiperskie w Brzo wciąż trwają.

Rafał Nowak (Magazyn Górski)




  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek

    projekty [2]
    W swietle ostatnich dyskusji, publikacji oraz postow na Brytanie chyba…

    19-07-2010
    bulek