10 lutego 2010 08:01

Kolejne nowe linie na Rive Gauche

Niedawno pisaliśmy o powstaniu za sprawą Nicka Bullocka i jego partnerów kilku krótkich dróg lodowo-mikstowych na murze Rive Gauche w rejonie lodowca Argentiere we francuskich Alpach. Zaledwie kilka dni później Nick Bullock powrócił i z różnymi partnerami w ciągu następnych trzech tygodni wytyczył kolejne cztery krótkie drogi.


TOPO Rive Gauche (oprac. Pete Benson) – kliknij na zdjęcie,
aby powiększyć

Jako pierwsza powstała jednowyciągowa Happy House (M5+, VII 7), będąca wariantem do Homage to the Homeland, poprowadzona wraz z Neilem Brodie. Następnie wspólnie z Petem Bensonem, Bullock dorzucił dwie kolejne drogi: Captain Caveman (M7+, VIII 9, 3 wyciągi) i Bringing Home the Bacon (M6+, VII 8, 3 wyciągi). Ostatnią propozycją jest wspólna realizacja Bullocka, Bensona i Jona Braceya, czyli Highlander (M5+, VII 7, 1 wyciąg).


Nick Bullock na "Bringing Home the Bacon" (M6+, VII 8)
(fot. Pete Benson)

Najtrudniejsza z nowych propozycji Captain Caveman (M7+, VIII 9) wymagała od Nicka i Pete’a dwóch prób z uwagi na brak właściwego sprzętu przy pierwszym podejściu. Rysa na trzecim wyciągu rozszerzała się, wymagając od prowadzącego osadzania mechaników o rozmiarach 5 i 6, przy czym posiadali oni w swoim zestawie maksymalnie numer 4. Za drugim podejściem, już ze zdublowanymi dużymi rozmiarami, po godzinnej walce Bensonowi udało się pokonać trzeci wyciąg.


Pete Benson na "Captain Caveman" (M7+, VIII 9)
(fot. Nick Bullock)

Bullock twierdzi, że zwrócił uwagę na mur Rive Gauche, kiedy warunki na długich alpejskich drogach daleko odbiegały od idealnych. Jak wyjaśnia na swoim blogu:

Zapewne znajdzie się wielu, którzy uznają te linie za mało istotne w obliczu otaczających gór, niemniej dla mnie i moich partnerów było to bardzo odkrywcze. Taki rodzaj wytyczania dróg jest prawdziwym sprawdzianem dla nerwów. Wbijasz się w nieznany teren, nie wiedząc, jakie napotkasz trudności, jakie będą możliwości asekuracji i jakie techniki wspinaczkowe znajdą zastosowanie.

Wszystkie drogi zostały poprowadzone od dołu i bez użycia spitów. Asekuracja na drogach jest bardzo dobra, głównie z kości i mechaników, i zgodnie z życzeniem autorów taka powinna zostać.  

Wilan

Źródła: Alpinist





  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek
    Brak komentarzy na forum