23 marca 2009 08:01

Smoczy Pazur – sprostowanie

W związku z niepełnymi publikacjami w kwartalniku Tatry (autorstwa Kuby Radziejowskiego) i w 15 numerze A0, chciałbym sprostować i uściślić przebieg nowej polskiej drogi w masywie Smoczego Szczytu (na zdjęciach kolor zielony). Autorzy publikacji (Tatry i A0) prawdopodobnie oparli się na informacji ze stron www.tatry.nfo.sk, gdzie prowadzący ten serwis Bobos zamieścił tylko jedną relację, jaką do niego wysłałem po pierwszej wizycie na Smoczym. Natomiast z niewiadomych mi powodów nie dodał już drugiej relacji, kiedy to tydzień po pierwszej bytności na Smoczym, „dorabialiśmy” dół drogi.

Zieloną linią zaznaczona nowa droga w masywie Smoczego Szczytu

• Smoczy Pazur (nowa droga) – Wielki Smoczy Ząb od Złomiskiej Zatoki

Start w miejscu, gdzie ostroga schodzi najniżej, w linii spadku Nizniego Dracego Zarezu. Idziemy pod przewieszkę 3-4 metry, skąd trawers w lewo (V+) na łatwiejszy teren. Jeszcze jakieś 5-7 metrów trawers w lewo (IV) do charakterystycznej (z daleka widocznej) „schodkowej depresji” biegnącej skośnie w lewo. Filarkiem z lewej strony owej depresji lub płytami, z jakich są utworzone schodki (III) do rampy, tuż przed nią lekko skręcając w prawo, do wielkiego płytowego bloku leżącego na rampie.

Od startu 35m [stan1]. Dalej rampą w lewo do jej końca pod komin, wraz z drogą Puskasa (II) 25m [stan 2]. Kominem do jego końca (IV), gdzie droga Puskasa odchodzi w lewo, a na prawo widać ciemną rysę. Stąd trawers po płycie w prawo i pod rysą (IV+) na filarek (ekspozycja). Stąd ukosem w lewo do góry, przekraczając rynny (II-III) do kociołka/ płaśni z gruzem – 40m [stan3]. Stąd do komina spadającego w linii spadku Nizniego Dracego Zarezu, przy ścianie ograniczającej kociołek z prawej strony.

Kominem, a w zasadzie kruchą rynną, do góry na wprost jakieś 20m (V), problemy z asekuracją (przydatne haki). Dalej rynna przechodzi w rysę. Płytami z jej lewej strony (IV) w litej skale jakieś 20m do żlebu spadającego z przełęczy pomiędzy Małym a Wielkim Smoczym Zębem – Nizni Dracy Zarez – 40m [stan 4]. Żlebem około 50m (II) pod łatwy próg, [stan 5]. Próg pokonany od lewej (III), skąd na lewo od przełęczy skałami po lewej stronie grani Wielkiego Smoczego Zębu, na pierwszy wierzchołek 55 m (III, miejsce IV), [stan6].

• Przejście: do stanowiska 3 Adam Śmiałkowski i Przemek Leśnicki (11.IX.2008).
  • Przejście: od stanowiska 3 po szczyt Adam Śmiałkowski, Agnieszka Knapik i Przemek Leśnicki (3.IX.2008).

Autorom drogi nie udało się poprowadzić drogi między 2 a 4 stanowiskiem na wprost, bo zabrakło im psychy, spręża i determinacji. Droga została wytyczona w kiepskim stylu, choć klasycznie i bez młotka (czeka na wyprostowanie). W miejscu nad stanem 1, gdzie logicznie narzuca się pójście na wprost, przy próbie przejścia tamtędy, natknęliśmy się na bardzo starą pętlę i hak, być może próbę poprzedników z lat 70. Reszta terenu jest dziewicza, a droga ładna.