20 czerwca 2007 08:01

Początek wyprawy na Kampire Dior

W Karakorum rozpoczęła działalność wyprawa w składzie: Piotr Pawlus, Wioletta Czarnecka, Paweł Kulinicz, Romuald Palma, Paweł Juszczyszyn, Tomasz Wawrzyniak, Rafał Król, Tomasz Skłodnik.

Do jej głównych celów należą:

• pierwsze polskie wejście na szczyt Kampire Dior (7168 m n.p.m.)
  • badania medyczne nad funkcjonowanie organizmu w warunkach wysokogórskich
  • eksploracja rejonu Batura Muztagh, przejście lodowca lodowca Batura (jednego z najdłuższych lodowców świata – 57 km)
  • nakręcenie filmu dokumentującego działania wyprawy.

Kapmire Dior 7168 m n.p.m. rozdziela górne piętra lodowców Batura Glacier po wschodniej i Karambar Glacier po zachodniej. Dodając że ze szczytu rozchodzą się ważne granie ku południowi i północy, trzeba uznać Kampire Dior za centralny punkt w całym, Karakorum Zachodnim. Jest on jednym z najwcześniej zdobytych tu siedmiotysięczników, bo już w 1975 roku [rok wcześniej polsko-niemiecka wyprawa zdobyła Shispare Sar (7611 m) i Ghenta Sar (7090 m) – przyp. red]. Wejście dokonane zostało z Lodowca Karambar i nie zostało dotąd powtórzone.

Nazwa: Kampire Dior
Wysokosć: 7168 m
Kraj: Pakistan
Góry: Karakorum Zachodnie, Batura Muztagh
Pierwsze wejście: 14.06.1975 r. wyprawa japońska

Oto pierwsze doniesienia z wyprawy:

08.06 Islamabad
Dzisiaj wszyscy szczęśliwie dotarliśmy do Islamabadu i jeszcze dzisiaj załatwiliśmy większość formalności z nasza agencja Nazir Sabir Expeditions. Juz jutro planujemy odbyć breathing, czyli spotkanie w siedzibie Pakistanskiego Klubu Wysokogórskiego z jego przedstawicielami i poznanie naszego oficera łącznikowego. To spotkanie będzie jednocześnie oficjalnym momentem rozpoczęcia się wyprawy. Jezeli uda sie to zrobic juz jutro, wieczorem ruszamy na północ w strone Gilgit. Wszystko jednak zależy nie tyle od nas, co od szybkości działania strony pakistańskiej.

09.06 Islamabad
Wczoraj po spotkaniu w Islamabadzie, podzieliliśmy sie na grupy, każdy musiał wykonać wyznaczone zadania, typu wizyta w ambasadzie, niezbędne zakupy. Dziś odbył się breefing, czyli oficjalne spotkanie z prezesem Pakistan Mountaineering Club. Teraz pakujemy się, i wyruszamy do Gilgit. Potem po kolejnych zakupach wyruszamy do bazy. Kolejna relacja już z Karambar Glacier.

10.06 (35 54’35.8″ N; 74 20’10.5″ E)
Przyjechaliśmy do Gilgit. Uzupełniamy jedzenie i organizujemy jeepy do Borth. Kierownik wyprawy wraz z zastępcą składają wizytę (obowiązkową) w lokalnej jednostce wywiadu pakistańskiego.

13.06 (36 38’25.5″ N; 74 09’02.7″ E)
Wraz z 28 tragarzami ruszyliśmy karawaną z Borth (11.06). Jesteśmy w drodze do bazy. Nie obyło się bez problemów. Tragarze nie chcieli iść dalej, nie znali terenu.

14.06 (36 37’59.6″ N; 74 11’22.6″ E)
Po 3 dniach trekkingu założyliśmy bazę na wysokości 3800 m.

16.06 (36 37’25.8″ N; 74 13’33.0″ E)
Założyliśmy ABC (obóz wysunięty) na wysokości 4300 m.

18.06
Dzisiaj mamy dzień odpoczynku. Wszyscy czują się dobrze.

Więcej na stronach wyprawy: www.kampire.dior.prv.pl.