Krzemionki
Ostatnia modyfikacja: 19.03.2014
Opracowanie: Rafał Nowak, Wojtek Słowakiewicz
Krzemionki położone w centrum Krakowa, w pobliżu Korony, ilością dróg przebijają Zakrzówek, lecz nigdy nie osiągnęły jego popularności, a szkoda, bowiem ich ściany, a zwłaszcza mur Estetów (ponad 20 m wysokości), są godne polecenia.
W obecnym stanie ścian skalnych, wspinaczka na Krzemionkach jak również przebywanie bezpośrednio pod ścianami skalnymi, zagraża życiu i zdrowiu z uwagi na możliwość samoistnego spadania kamieni oraz fragmentów skał. Zagrożenie dotyczy nie tylko wspinaczy ale także osób postronnych (szczególnie dzieci na placu zabaw), które mogą doznać obrażeń od skał i kamieni strąconych w czasie wspinania.
APELUJEMY O POWSTRZYMANIE SIĘ OD WSPINANIA DO CZASU PRZEPROWADZENIA PRAC ZABEZPIECZAJĄCYCH ORAZ RENOWACJI ASEKURACJI.
Mur getta oddzielający sektory przy placu zabaw oraz za szkołą jest wpisany do rejestru zabytków i podlega prawnej ochronie. Nie wolno przechodzić przez mur getta ani w żaden sposób naruszać jego substancji.
HISTORIA EKSPLORACJI
Jak wynika z relacji Wienia Koguta (seniora krakowskiego wspinania), w latach 60. na Krzemionkach już były tzw. "stare haki". Prawie na pewno chodziło o Rysę Lisa Syfilisa, która póĄniej, w latach 70. często była przechodzona hakowo (także zimą). Wojtek Kurtyka wspomina, że na Czarne Zacięcie wyciągnął go kiedyś Rico Malczyk. Wszystko to świadczy o tym, że Krzemionki były wspinaczkowo zauważane co najmniej kilkadziesiąt lat przed wbiciem tu pierwszego ringa.
Sportowa eksploracja rejonu ruszyła na początku lat 90. za sprawą "Dawida" (Piotra Dawidowicza), w tym okresie powstało kilka krzemionkowych klasyków. Obok "Dawida" aktywnie działał także Renard Stachnik.
Druga fala eksploracji Krzemionek (druga połowa lat 90.) - to głównie praca Tadeusza Kuchno i Rafała Nowaka, którzy podwoili liczbę istniejących w starym kamieniołomie dróg. Warto jednak zauważyć, że lista eksploratorów Krzemionek obejmuje aż 16 nazwisk.
W sumie na Krzemionkach powstały do chwili obecnej 43 drogi od V do VI.5+ (do prowadzenia nadaje się aktualnie 29 z nich)
do VI.1 - 11 dróg
od VI.1+ do VI.2+ aż 17 dróg
od VI.2+/3 do VI.4 - 10 dróg
powyżej VI.4 - 5 dróg
No właśnie. Trzeba niestety wspomnieć o dwóch tajemniczych akcjach niszczenia ringów. W styczniu 1996 roku nieznani sprawcy zaklepali prawie sto przelotów na Niskim Murze i Estetach. Kolejna akcja miała miejsce w czerwcu 1996 (zaklepano prawie 30 ringów na Remarque'ach). Do dziś nie znani są sprawcy tych działań, ani motywy jakimi się kierowali.
Ostatni akt eksploracyjnej historii rejonu to "renowacja". W wyniku podjętych prac wiertniczych i ekiperskich (Rafał Nowak, Przemek Nowak i Przemek Rostek) część dróg uzyskała ponownie stałe przeloty. Ubezpieczono i poprowadzono także zupełnie nowe linie.
PLUSY
świetna lokalizacja rejonu (3 minuty od tramwaju bądĄ autobusu, 10 minut z dworca PKP w Płaszowie)
dobra asekuracja (ringi zjazdowe)
ciekawy i nietypowy dla wapienia charakter skały (ciosy, duże tarcie, krzemienie, leje po odwiertach).
MINUSY
otoczenie (wszechobecne śmieci, dzikie wysypisko, potłuczone szkło, butelki, huk ulicy)
pas kruszyzny ponad drogami (ewentualny zjazd z góry do ringów zjazdowych przez kruszyznę)
zapiaszczenie dróg (szczególnie po deszczach - ale i nie tylko- wiele dróg może być zdecydowanie trudniejszych przy próbach OS)
NAJCIEKAWSZE DROGI (ocena subiektywna rzecz jasna)
Matka Ziemia V+
Noc W Lizbonie VI.1
Malinowe Nosy VI.1
Rysa Lisa Syfilisa VI.1+
Czarny Obelisk VI.2
Podpucha VI.2+
Na Zachodzie Bez Zmian VI.3
Esteci VI.3/3+
Jabolowe Tulipany VI.4
Pogromca Brojlerów VI.4
Poskromienie Złośnicy VI.5+
A Niski Mur
B Esteci
C Remarque
D Złota Płyta
E Krzemowa Płyta
F Czarne Zacięcie
G Kaskady
H Kwachy
Skały
Nazwa skały | Liczba dróg |
---|---|
Mur Estetów | 19 |
Remarque | 8 |
Złota Płyta | 6 |
Czarne Zacięcie | 9 |
Kwachy | 3 |
Przejścia
dodaj przejścieSzukaj w topo
Liczba dróg: 45
dodaj drogę
Wyszukiwarka dróg
Krzemionki - Liczba dróg w bazie wg. skali Kurtyki
? | 0 |
I | 0 |
II | 0 |
III | 0 |
III+ | 0 |
IV | 0 |
IV+ | 0 |
IV- | 0 |
V | 0 |
V+ | 3 |
V- | 0 |
VI | 1 |
VI+ | 2 |
VI+/1 | 0 |
VI- | 0 |
VI.1 | 4 |
VI.1+ | 5 |
VI.1+/2 | 0 |
VI.2 | 10 |
VI.2+ | 4 |
VI.2+/3 | 0 |
VI.2/2+ | 0 |
VI.3 | 4 |
VI.3+ | 3 |
VI.3+/4 | 0 |
VI.3/3+ | 1 |
VI.4 | 3 |
VI.4+ | 3 |
VI.4+/5 | 0 |
VI.4/4+ | 0 |
VI.5 | 0 |
VI.5+ | 1 |
VI.5+/6 | 0 |
VI.5/5+ | 1 |
VI.6 | 0 |
VI.6+ | 0 |
VI.6+/7 | 0 |
VI.6/6+ | 0 |
VI.7 | 0 |
VI.7+ | 0 |
VI.7+/8 | 0 |
VI.7/7+ | 0 |
VI.8 | 0 |
Najlepiej oceniane drogi
1
2
3