19 września 2011 09:41

Ząbczysko i Długa Góra – nowości pod Ryczowem

Już od jakiegoś czasu Grzesiek Rettinger eksploruje rejony położone na Jurze Środkowej. Tym razem komplet nowych dróg powstał w dwóch rejonach położonych niedaleko Ryczowa.

Grzesiek wyeksplorował częściowo grupy skał Ząbczysko  (na niektórych mapach Zamczysko) i Długa Góra. Częściowo, bowiem na dzień dzisiejszy obite zostały tu pojedyncze skały, natomiast potencjał znajdujących się w tych rejonach ścian jest dużo większy.

I tak, na Ząbczysku obita została północna ściana, dochodząca do 15 metrów wysokości (na sąsiednich ścianach eksploratorzy znajdą  miejsce najpewniej na kolejne kilkanaście potencjalnych dróg). Nowości Ząbczyska to:

1. Czary VI.4+ (5R+ST)
  2. Mary VI.2+ (5R +ST)
  3. Hokus VI.3+ (5R+ST)
  4. Pokus VI.3 (5R+ST)

Północna ściana Ząbczyska (fot. topo G. Rettinger)

Z kolei na położonej niedaleko Długiej Górze zagospodarowana została tzw. Skała z Półką (do dróg startuje się z wyraźnej półki kilka metrów nad ziemią). Przewieszona skałka ma północną wystawę i około 10 metrów wysokości. Powstało tu sześć dróg, w tym dwa trady i jeden projekt otwarty.

1. Lewa rysa IV (TRAD+RZ)
  2. Dyskalkulia VI.5 (4 bolty+RZ)
  3. Projekt otwarty ? (3 bolty+ST)
  4. Układanka VI.2 (3 bolty+ST)
  5. Skakanka VI.3+ (3 bolty+RZ)
  6. Prawa rysa V (TRAD+RZ)

Skała z Półką (fot. topo G. Rettinger)

Swój udział w eksploracji Długiej Górze ma również Andrzej Ciszewski, który osadził stanowiska i jako pierwszy przewędkował rysy.

Eksplorację Ząbczyska zasponsorował PZA, natomiast Długa obita została ze środków własnych.

Dojście: W Ryczowie samochód zostawiamy przy skale Strażnica (inna nazwa Grodzisko – ruiny zamku), w pobliżu przebiega czarny szlak (należy się cofnąć w stronę centrum wsi) w kierunku Straszykowych Skał. Za znakami idziemy ok. 1 km, czyli 10-15 min, aż natrafimy na charakterystyczną wysepkę na skrzyżowaniu leśnych dróg. Stąd drogi rozchodzą się:

– w prawo na Straszykowe

– w lewo na Długą Górę – idziemy cały czas prosto kilkaset metrów. W miejscu, gdzie ścieżki zaczynają się rozdzielać w pobliżu Długiej, wybieramy tę obchodzącą wzgórze od lewej strony i łagodnym łukiem dochodzimy pod północne ściany.

– prosto na Ząbczysko – od skrzyżowania idziemy około 200 m tą samą drogą, następnie skręcamy w prawo w pierwszą wyraźną dróżkę, po około 50 m po prawej stronie powinniśmy zobaczyć skały.