3 maja 2011 20:17

BHP wspinania – uwaga na drugą wpinkę!

Większość z nas skałkowych wspinaczy po wpięciu liny do pierwszego przelotu oddycha z ulgą. Myślimy – „Uff! Wpiąłem się. Jestem bezpieczny.” Niestety nic bardziej błędnego. Na wielu drogach za chwilę następuje moment, kiedy nasza asekuracja może nie zadziałać – to moment, gdy wpinamy się do drugiego przelotu.

Ponieważ jeden obraz, znaczy więcej niż tysiąc słów, oto mała wprowadzająca animacja (trzeba kliknąć na menu z prawej strony):


By uświadomić, że problem gleby przy wpince do drugiego nie dotyczy jakiejś garstki niebezpiecznie ubezpieczonych dróg, pokusiliśmy się o wykonanie małego zestawienia z dwóch popularnych dolinek: Bolechowickiej i Brzoskwinki. W tej pierwszej drogi są obite w standardzie sprzed lat, w drugiej asekuracja jest rozmieszczona zdecydowanie gęściej. Jak widać, zagęszczenie ringów generalnie nie zmienia naszej sytuacji przy wpince do drugiego przelotu.

Przy tworzeniu powyższego wykresu przyjęliśmy nastepujące założenia: wspinacz o wzroście 1,78 m, pierwszy i drugi ekspres o długości 10 cm (razem z karabinkami 23 cm) oraz zapas na luzy w całym układzie 30 cm. Gleba oznacza dotknięcie nogami ziemi.

A zatem, wspinaczu:

  • Przed prowadzeniem zwróć uwagę, gdzie jest drugi przelot i zaplanuj wpinkę.
  • Do pierwszego przelotu wpinaj swój najkrótszy ekspres lub zakręcany karabinek.
  • Do drugiego przelotu wpinaj długi ekspres (jeśli jest taka konieczność, to możesz go skrócić już po wpince).
  • Wpinaj się z pewnej pozycji i pewnego chwytu.
  • Jeśli nie masz pewnej pozycji, a taka jest wyżej, nie ryzykuj lotu z wybraną do wpinki liną. Wyjdź wyżej i wepnij się na wysokości pasa. Istotnie zmniejszysz ryzyko odpadnięcia, a ewentualny lot będzie znacznie krótszy niż przy wybranej linie.


To rysunek instruktażowy z poradnika firmy Petzl, która zaleca wykonywanie drugiej wpinki przy pasie.

  • Nigdy nie lataj przy wpince do drugiego przelotu.

Właściwe zachowanie asekuranta, jest zawsze ważne, ale w tej fazie wspinania jego czujność i właściwe reakcje są szczególnie istotne. A zatem, asekurancie:

  • Nie zostawiaj zbędnego luzu na linie, w tej fazie asekuracji nie jest potrzebny, a ty jesteś tak blisko, że możesz błyskawicznie reagować.
  • Ustaw się tak, abyś przy locie mógł przysiąść, twój partner zyskuje ok. 70-80 cm.
  • W czasie lotu postaraj się wybrać linę w przyrządzie, tutaj każdy centymetr się liczy.
  • Łap „na sztywno”, to nie jest czas na asekurację dynamiczną.
  • Przygotuj się, że zostaniesz poderwany z ziemi, lot przy wpince do drugiego będzie miał współczynnik odpadnięcia ok. 0,8.

Mysza




  • Komentarze na forum Dodaj swój wątek

    Wpinka 'z biodra' [12]
    Cenna seria, warte przypomnienia uwagi, a pomysl na porownanie starych…

    4-05-2011
    ptica

    BHP wspinania [4]
    Witam Wszystkich! Czy tylko mną wstrząsnął ten artykuł? czy ktoś…

    4-05-2011
    elmisti

    Wiązanie się do uprzęży w 'ósemkę' [129]
    Przypomnialo mi sie przy okazji tego artykulu - bo wg…

    4-05-2011
    ptica